Wednesday 8 April 2015

Dia, Abang Terbang Ku!!!



KARUTAN KE-11

Terasa perit pipiku yang ditampar Abang Mat. Aku menyentuh hujung bibir, berdarah. Air mata menitis.
Abang Mat terlalu kasar padaku, bertindak ikut emosi. Tanpa usul periksa terus nak menghukum. Emak menjerit memarahi Abang Mat. Dan aku lihat Tok Aki sudah memegang dada. Aku mula risau. Takut juga aku kalau Tok Aki diserang penyakit jantung.
“Ahmad Hassan! Dengar dulu penjelasan adik kamu. Kenapa asyik nak bertindak ikut emosi?”
Emak menjerit memarahi abang Mat.
“Ikut emosi? Dia ni yang ikut emosi, berlagak nak jadi jantan sangat. Kerja jadi budak pizza, balik lewat malam entah apa yang dibuat kita tak tahu. Itu Mat boleh terima tolak ansur lagi.  Sebab kenangkan kata-kata emak dia ni pandai jaga diri. Dia buat macam tu sebab dia masih muda, beri dia masa untuk terima kenyataan. Tapi kali ni dah melampau. Berlagak macam jantan. Ni kotak rokok yang Mat jumpa dalam motor dia ni, siapa punya pula? Dah pandai hisap rokok, esok lusa jadi penagih dadah pula!”
“Abang Mat jangan nak tuduh bukan-bukan. Manja tak pernah merokok, sentuh rokok pun tak pernah. Rokok tu Amri punya dia tertinggal dalam raga ex5 manja. Abang Mat ingat manja ni dah tak ada otak ke nak buat benda bodoh macam tu!”
“Tengok tu mulut tu nak melawan saja kerjanya. Dia ingat dia dah hebat sangat.”
Aku nak melawan lagi, dan abang Mat sudah siap mengangkat tangan, nak menampar aku lagi. Huh, perangai macam firaun! Dan tindakan kami dihentikan dengan jeritan emak. Tok Aki sudah terbaring rebah ke lantai.
Aku terpaku di situ dan emak sudah meraung memanggil Tok Aki. Ya Allah Tok Aki, janganlah jadi yang tidak-tidak padanya. Penyesalan kian menghimpit, pasti pergaduhan kami yang mengganggu kesihatan Tok Aki, ditambah lagi dengan kedegilan dan sikap memberontak aku. Memberontak kerna dipaksa menerima permintaannya.

***

No comments:

Post a Comment