Tuesday 31 March 2015

Dilanggar Kupu-Kupu:Catatan 3



Aina mengeluh. Musim cinta sudah lama berlalu. Kesibukan kerjaya masing-masing membataskan waktu antara mereka.

Tas tangan dicapai, kunci diambil. Langkah dicepatkan keluar dari kawasan parking.
Terasa meremang roma, seperti diekori. Mata melirik kiri dan kanan. Tiada sesiapa yang ada Cuma kepekatan malam.

Bila dipercepatkan langkah semakin kuat rasa itu, langkah dihentikan dan ditoleh belakang.
Tiada siapa.

Teringat kisah penculikan dan pembunuhan yang berleluasa kini,membuat jantung rasa tak bernada. Kecut.

Selangkah diteruskan, hati jadi berdebar kembali.

Terdengar petikan gitar. Langkah terhenti.

Dia kenal nada ini.  Debar yang tadi menggila diganti rasa sendu. Suara itu.
Ku sangka hidupku
Selamanya kelam
Terbelenggu ikatan tanpa manisnya cinta
Memaksa diriku
Menapaki jalan
Arah yang tak pernah ku mahu dalam hatiku

Berbulan lamanya wajah itu tidak ditatap. Rindu membelasah jiwanya sehari hari.
Dia memalingkan tubuh. Di situ si Dia duduk, jemari memetik gitar kayu. Senyuman terlempar dan air matanya setitik jatuh, disapu namun jatuh dan jatuh lagi.

“Haikal Addin…”

Petikan gitar romantis melatari pertemuan, lilin menemani kiri dan kanan pujaan hatinya.

Kini kau pun hadir
Memberi cahaya
Membangunkan ku dari suramnya mimpi ngeri
Menuntun hatiku ke palung asmara
Seakan ku hidup kembali dari matiku

Langkahnya mendekati Addin. Addin mendongak

Engkaulah cinta
Yang selama ini aku cari

Mata mereka bersatu. Aina menutup mulut, menahan esakan. Seperti tidak percaya separuh jiwanya ini ada di depan mata. 

Ku relakan jiwa
Tuk menjadi penghuni dalam sangkar hatimu
Kerna engkaulah nadi yang menghidupkan aku
Yang mampu melarutkan setiap sepi hatiku

Selangkah lagi dan dia Cuma tinggal menunduk dan duduk di sisi Lelaki ini. Apa makna pertemuan ini? Katanya… offshore. Mata bertentangan dan segala rasa hilang yang ada Cuma rindu dan sayang yang meluap untuk Addin nya.

Seorang Humaira yang merindui… Perlahan dia merendahkan tubuh, dan melabuhkan diri duduk di sisi Haikal Addin.

Seandainya waktu
Tak pernah pertemukan aku dengan dirimu
Akan ku biarkan mati hatiku selamanya
Hingga engkau datang membangunkan aku

Sebak,  Tak sanggup mendengar bait-bait lirik terakhir lirik Relakan Jiwa, tangannya pantas memegang gitar.

Tak mahu mendengar perkataan mati itu disebut, memang mati itu pasti tapi tak sanggup akan kehilangan separuh jiwanya ini.

Sepantas itu petikan gitar terhenti dan suara itu terdiam. Dia mendongak wajah semula bila perlahan dagunya disentuh, diminta melihat tepat ke wajah.

Engkaulah cinta
Yang selama ini aku cari

“Haikal Addin…” hanya itu yang mampu terluah.

Perlahan dari duduk bersantai bersandar di dinding koridor, Haikal Addin mengubah posisi. Gitar disandar ke dinding. Tangan meraba poket belakang jeans lusuh. Merendahkan diri melutut di depan kesayangan yang sudah merah wajah menahan tangis.

Tangan menutup mulut, menahan segala rasa.

“Aina Humaira, Saya tak kaya, saya tak punya kereta mewah… saya baru merangkak membina masa depan. Saya tak dapat nak janjikan kemewahan tapi saya janji akan beri awak cinta kasih dan sayang yang nilainya lebih dari segala harta kekayaan dunia. Yang saya punya hanya hati ini tapi awak dah curi. Tinggal Cuma hidup ini, sudi tak kiranya awak terima saya dan kongsi hidup ini dengan cinta kasih dan sayang saya di dalamnya?

“Apa katamu Humaira ku?”

Perlahan dia mengangguk. Dan sepantas itu juga Haikal meraup wajah lega. Tak rugi dia memohon merayu orang atasan melepaskan dia cuti. Siap bertukar syif dengan kawan sekerja, berderet lamanya tanpa off semata untuk membuat kejutan di hari lahir kekasih hati.

Alhamdulillah urusannya dipermudahkan Allah swt. Syukur.


***

Kalau ada tersalah fakta di mana-mana.Hanya mencuba untuk seseorang.Love Ya

No comments:

Post a Comment