Thursday 29 October 2015

Mulut manis si susu tepung

10, 9, 8, 7, 6, 5…
Maira menanti penuh sabar, sambil mengira setiap orang yang beratur di hadapannya. Perghhh kalau tak difikirkan si kakak yang mengidam nak makan popia basah ini jangan harap dia nak beratur begini.
Mak Cik jual popia hulur plastik berisi popia, Maira hulur duit…tiba-tiba ada tangan lain sambar plastik berisi popia dan hulurkan duit pada Mak Cik jual popia. Aik???
Ini memang boleh mendatangkan marah.
Mata ditala pada pemilik sepasang tangan. Selamba badak jantan ni! Selamba mengunyah popia sambil sebelah kening mengangkat pada Maira.
“Itu saya punya!!” melengking suara Maira, geram.
Penat beratur alih-alih selamba mamat yang entah datang dari mana ni ambil popia dia.
Mamat kulit hitam manis itu selamba berjalan meninggalkan tempat kejadian. Maira panas hati, ingin mengejar tetapi terkejut bila bahunya dicuit.
“Huh, nak apa?”
“Ni, cik ambil lah dulu popia saya ni.”
Maira terkedu, baiknya. Maira pandang teliti wajah lelaki berkulit putih bersih ini.
“Ambil lah. Tak apa. Mak Cik dah buatkan yang lain untuk saya.”
Maira hulur duit, tapi lelaki itu menolak. Maira terkebil di sisi melihat lelaki itu membayar harga popia lain yang Mak cik buat lain untuk lelaki itu.
Huh, semua gara-gara mamat kulit kopi susu tadi. Ishhh…
“Terima kasih awak.”
Plastik popia diangkat tinggi. Lelaki itu tersenyum.
“Sama-sama. Tak ada apa-apa lah.”
“Okay, kalau macam tu. Saya pergi dulu.”
Lelaki itu hanya mengangguk. Maira berjalan pergi. Tetapi bila ditoleh, lelaki itu masih di situ. Siap senyum macam model colgate.
Ya Rabb… nyaris nak terjatuh. Terkejut Maira, baru perasan handsomenya!!
Tangan menyentuh dada yang berdebar menggila. Pantas dia berpaling ke depan semula.
SubhanAllah.
Kontra sangat!! Kopi susu dan susu tepung. Hehe!!
***
Note 3 dicapai. Wechat alert dari Leo. Maira sengih, suka. Dalam banyak-banyak rakan wechat nya, Lelaki dengan id wechat Leo antara top list dalam chatnya.
Tak tahu kenapa, dia selesa berborak dengan Leo. Leo yang penuh misteri, sebulan berchatting, tapi dia masih tak tahu rupa si Leo ni.
Maira memang sukakan misteri. Semakin sukar satu persoalan semakin galak dia mencungkil mengorek untuk mencari jawapan.
-          Buat pe Cik Maira? Sihat?
+  Duk saja. Alhamdulillah sihat. Leo?
-          Saya rasa nak mati rindu kat awak.
-          Kenapa hidup kejam pada saya? Biarkan saya hidup dengan merindui awak.
-          Setiap nafas saya ambil, setiap kali itu hati merindu.
Maira terdiam. Sumpah terkedu. Manisnya ayat…
Sesaat bertukar seminit…dua minit..tiga…sepuluh minit..setengah jam lamanya Maira merenung skrin, terpaku lebih tepat.
Manis tak beringat ingat si Leo ni. Huh, malas nak layan. Note 3 dicampak ke atas katil. Lebih baik tengok TV.
Bosan menonton, Maira masuk ke dalam bilik. Teringat Leo tadi. Note 3 dicapai. Wahhh ada wechat messages. Dari siapa ya? Tu dia Leo.
-          Maira… Maira… si manisku Maira
-          Sumpah saya rindu nak tengok awak.
-          Maira,kenapa senyap.
-          Ke pergi makan popia?
-          Tak apalah makan la dulu gitu. Plz text me back once finish k my sweet.
Hah, Popia!! Mana dia tahu aku ada beli popia hari ini? Mungkinkah dia salah satu daripada manusia yang ada di tempat kejadian petang tadi? Jari pantas menaip.
+ Popia???

+Awak ada Nampak saya ya?

No comments:

Post a Comment